Monday, July 20, 2009

Selepas 13 Tahun.



1996

"Apalah kau Epoi. Tak reti tengok tiket bas ke? Kan dah silap. Cuba kau tengok betul-betul tiket bas kau nie 8.30 am. Maksudnya pagi. Bukan malam. Kalau malam dia tulis pm. Lain kali semak betul-betul!."
______________________________

Ingatanku menerpa kepada teman baik yang merupakan 'roomate' sewaktu di Asrama Melaka. Saiful Omrajh Omar. Dikenali juga dengan panggilan Ultraman kerana terdapat satu tanda yang membenjol di tengah dadanya akibat terkena mercun. Dia telah kembali ke Rahmatullah 2 tahun yang lepas akibat kemalangan motorsikal.

Banyak kenangan dan kisah kami sebagai rakan baik. Dan kisah yang terakam pada 13 tahun yang lepas (1996), tatkala dia tersilap melihat tiket Bas satu kenangan yang memberi pengajaran besar kepadanya. Dan menimbulkan kelucuan kepada teman-teman.
_________________________

20 Julai 2009

"Maaf Encik. Tiket Encik ini 1.20 pagi semalam. Bukan 1.20 tghari sekarang.Encik dah terlepas penerbangan ini." Terang penjaga kaunter.

"Tapi di tiket ini tak ada tulis am atau pm pun. Saya ingat tengahari". Terangku.

"Kami pakai sistem masa 24 jam. jadi tak perlu tulis pm atau am. Jadi penerbangan encik ke Manila patutnya 1.20 pagi semalam". Sambung penjaga kaunter sambil tersenyum.

Aku tersenyum ke arah temanku Jamal. Kami ketawa. Fikiranku lantas teringat Arwah Epoi. Selepas 13 tahun, aku telah mengulangi kesilapan yang hampir sama dengan Arwah Epoi.

Moga Allah mencucuri rahmat ke atasnya. Surah fatihah beralun di bawah nafasku.

Perancangan bertukar. Esok saja kami ke Manila.
_____________________

'Tit..tit..tit..tit.' Bunyi masej bergema dari telefonku.

"Janganlah bersedih jika pekerjaan yang engkau usahakan belum berhasil, perjalananmu ke suatu tempat terlambat atau engkau gagal meminang wanita. Kerana dengan semua itu Allah memberikan engkau hasil yang sempurna, keselamatan dalam perjalanan dan keberkatan pada pernikahan. :-) -dr. 'aidh al qarni- i love u kasih".

Aku tersenyum. 'Jazakillah'.

No comments:

Post a Comment