Wednesday, June 17, 2009

2 KHAULAH




Walid dan Bonda telah bersetuju memberi nama Srikandi kita ini dengan nama Khaulah Binti Mohd Shahrul Anuar. Khaulah membawa makna ‘yang pandai berkata-kata’. Nama ini diambil sempena 2 Khaulah. Iaitu- Khaulah Azwar dan Khaulah Tsalabah.

1. Khaulah Azwar merupakan Srikandi yang berperang bersama-sama dengan Khalid Al Walid di dalam perang menentang Rom. Dengan corak menyerang ‘single fighter’ Khaulah Azwar telah memecahbelahkan tentera Rom dan memudahkan tentera Islam lain untuk menyerang. Khaulah Azwar dilihat sebagai susuk yang berani berjihad bersama tentera muslimin di medan yang mengalirkan darah dan menjanjikan syahid.

Dalam peperangan lain di wilayan Shahura, Khaulah Azwar ditahan musuh bersama wanita lain. Dia telah berhasil membangkitkan semangat juang dalam kalangan wanita-wanita tersebut walaupun mereka tidak memiliki senjata.

Khaulah Azwar berkata “ Ambillah tiang dan tali-talinya, lalu marilah kita serang orang-orang yang tercela itu. Semoga Allah akan menolong kita menghadapi mereka. Afra’ Binti Affar berkata “ Demi Allah, ajakanmu itu bukanlah sesuatu yang biasa kami lakukan.”

Maka setiap wanita termasuk Khaulah mengambil satu tiang tenda. Khaulah pun mulai menyerang, demikian juga wanita-wanita yang lainnya. Mereka berperang layaknya orang-orang yang tidak takut mati, hingga akhirnya mereka pun menyelamatkan diri mereka dari cengkeraman tangan-tangan pasukan Romawi.

2.Khaulah Tsalabah adalah wanita penyebab turunnya ayat Al Quran :

Sesungguhnya Allah telah mendengar perkatan wanita yang mengajukan gugatan kepada kamu tentang suaminya, dan mengadukan [halnya] kepada Allah. Dan Allah mendengar soal jawab antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat,…sampai firman Allah: “dan bagi oranr-orang kafir ada siksaan yang pedih.”(Al-Mujadalah:1-4).

Peristiwa beliau dizihar oleh suaminya telah menyebabkan beliau mengadu kepada Rasulullullah. Beliau seterusnya memanjatkan doanya kepada Allah untuk masalah yang dihadapinya. Allah telah menjawab doanya melalui Surah Mujadalah. Beliau seorang wanita yang mempunyai keimanan dan akidah yang tinggi serta mengesakan Allah. Malah pengharapannya hanya pada Allah.

Beliau juga wanita yang pernah menegur dan memperingati Umar dalam pemerintahan Umar. Sewaktu sedang memperingatkan Umar maka datang Al-Jarud al-Abdi yang menyertai Umar bin Khaththab tidak tahan mengatakan kepada Khaulah, “Engkau telah berbicara banyak kepada Amirul Mukminin wahai wanita.!”

Umar kemudian menegurnya, “Biarkan dia…tahukah kamu siapakah dia? Beliau adalah Khaulah yang Allah mendengarkan perkataannya dari langit yang ketujuh, maka Umar lebih berhak untuk mendengarkan perkataannya. ” Dalam riwayat lain Umar bin Khaththab berkata, “Demi Allah seandainya beliau tidak menyudahi nasehatnya kepadaku hingga malam hari maka aku tidak akan menyudahinya sehingga beliau selesaikan apa yang dia kehendaki, kecuali jika telah datang waktu shalat maka aku akan mengerjakan shalat kemudian kembali mendengarkannya sehingga selesai keperluannya.”

Doakan moga Srikandi kecil kita yang bernama Khaulah Binti Mohd Shahrul Anuar ini akan menjadi manusia dan peribadi yang tinggi seperti 2 Khaulah ini.

Jazakumullah.


- SEKIAN -

2 comments:

  1. Tahniah abgku nuar & adikku niza

    ReplyDelete
  2. semoga khaulah binti Mohd Shahrul Anuar menjadi anak yang solehah dunia dan akhirat, aminn...

    ReplyDelete