Monday, June 29, 2009

FELDA KHIANATI PENEROKA.




PUTRAJAYA 26 Jun – Mahkamah Rayuan memerintahkan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) membayar ganti rugi RM11 juta kepada 354 peneroka Felda Kemahang Tiga, Tanah Merah, Kelantan kerana melakukan penipuan terhadap sistem timbangan kelapa sawit selama enam tahun. Felda bukan sahaja telah menipu peneroka terbabit malah mengeluarkan ugutan jika mereka masih berkeras untuk meneruskan tindakan mahkamah. - Sumber Utusan Malaysia –

KOMEN PONDOKBUKUKITA

1. CIS BEDEBAH BETUL. Peneroka berhempas pulas bekerja keras, namun FELDA dan pemimpin yang tidak amanah di dalamnya menjadi lintah darat, menyedut darah para peneroka kecil ini. Kezaliman yang mereka lakukan menjadi bukti penderhakaan mereka kepada Allah SWT. Ini jelas berdasarkan Surah al-A’raaf, ayat 85

“Dan (Kami utuskan) kepada kaum Madyan saudara mereka, Syuaib. Dia berkata: Hai kaumku, sembahlah Allah tiadalah Tuhan bagimu selainNya. Sesungguhnya telah datang kepadamu bukti yang nyata daripada Tuhanmu. Lalu, sempurnakanlah takaran dan timbangan dan jangan kamu kurangi barang-barang takaran dan timbangan bagi manusia, dan jangan membuat kerosakan di bumi sesudah Tuhan memperbaikinya. Yang demikian itu lebih baik bagimu jika betul-betul kamu orang-orang yang beriman.”

2. Setiap kezaliman perlu ditentang. Peristiwa ini digambarkan sebagai syajaah yang membawa makna keberanian. Syajaah inilah yang mampu membangkit kesedaran masyarakat daripada penindasan yang berlaku. Keberanian ini juga yang menggelombangkan arus perubahan dalam masyarakat. Hal ini mengingatkan aku kepada perkara yang dikhabarkan oleh Abou Tayeb al-Mutannabi: “Orang pengecut matinya beribu kali, orang berani matinya hanya sekali.”

3. Ingatlah ingatan daripada lidah Rasullullah ketika Mu’az bin Jabal r.a hendak diutus menjadi Gabenor Yaman, “Dan takutlah engkau dengan doa orang-orang yang dizalimi, sebab antara doa itu dengan Allah tidak ada hijab yang menghalang.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

4. Syabas kepada peneroka yang telah mengajar FELDA, yang fungsi mereka sebenar adalah membela peneroka, bukan mengkhianati peneroka.

5. Kepada FELDA dan mereka yang berlaku zalim, lihatlah semua sejarah. Kenapa Tun Razak mendirikan FELDA ?

- sekian -

No comments:

Post a Comment