Sunday, June 14, 2009

Sister In Islam: Khalid Akui Kesilapan





SHAH ALAM 14 Jun - Yang Dipertua Pas Shah Alam, Khalid Abd. Samad mengakui beliau tidak menyemak dan meneliti semula usul yang meminta supaya pertubuhan Sister In Islam (SIS) diharamkan jika bertentangan dengan syariat Islam.

Beliau berkata, usul daripada Dewan Muslimat Pas Shah Alam itu tidak bermaksud untuk menghukum pertubuhan tersebut seperti yang dicatatkan dan usul itu kemudiannya diluluskan tanpa bahas semasa Muktamar Tahunan Pas Ke-55 di sini, minggu lalu.

KOMEN PONDOKBUKUKITA :

Apalah penakut sangat kita ini. SIS memang pertubuhan haram kerana membuat kerja-kerja haram. Apa yang kita risau sangat dengan kenyataan yang kita buat. Semua gerakan Islam perlu nyatakan pendirian tentang SIS. Semua masyarakat perlu nyatakan pendirian segera. Jangan konon-konon nak ‘main dengan cara yang selamat’ hingga mengenepikan prinsip dan kebenaran yang sebenar.

SIS memang haram. Kerana buat terlalu banyak kerja-kerja haram dan kenyataan haram. Jadi apa nak takut dengan pendirian kita. Hikmah itu bukan hanya dengan berdialog. Adakala ‘penerajang’ juga hikmah. Malah mengharamkan SIS juga hikmah.

Islam Liberal sudahpun difatwakan sesat dan bercanggah dengan syariat Islam dalam Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan kali ke-74 yang lalu. Dan SIS memanglah membawa faham Islam liberal. SIS terlibat secara langsung dalam usaha menubuhkan badan antara agama yang berkuasa dalam menentukan kebebasan beragama yang menjadi kontroversi hangat sehinggalah timbulnya cadangan penubuhan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) yang direalisasikan pada bulan Februari 2005 yang lalu.

SIS bersama sekumpulan aktivis hak asasi manusia yang diketuai oleh SIS sendiri telah melancarkan kempen Anti Kawalan Moral terhadap pihak berkuasa agama dan kerajaan tempatan ekoran tindakan para penguatkuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) menahan lebih 100 orang pengunjung kelab malam Zouk di Kuala Lumpur. Mereka ditahan atas pelbagai kesalahan termasuklah meminum arak dan berpakaian kurang sopan. SIS juga anti-fatwa apabila terlibat secara langsung dalam membantah fatwa pengharaman yoga dan pengkid yang dibuat oleh Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan baru-baru ini.

Jelas! SIS merupakan anak haram Islam liberal.. Janganlah kita penakut dan konon-konon nak jaga kepentingan politik undi, dan atas nama kebenaran bersuara kita mengenepikan Hak Umat Islam yang sebenar.

SIS memang haram. Khalas.

- sekian -

1 comment: