Monday, June 22, 2009

Militan Rekrut Pelajar Agama





Keganasan Berpunca Rebutan Kuasa Pemisah Tempatan Selatan Thailand

BANGKOK: Militan di selatan Thailand menggunakan sekolah agama untuk merekrut pejuang bagi pergelutan bersenjata etnik-nasionalis menentang kerajaan, menurut laporan dikeluarkan semalam.

Dalam kajian 20 muka, Kumpulan Krisis Antarabangsa (ICG) berkata serangan hampir setiap hari di wilayah Narathiwat, Yala dan Pattani adalah sebahagian usaha merebut kuasa oleh pemisah yang tidak mempunyai kaitan dengan kumpulan pelampau atau pergerakan jihad global.

Hampir 3,500 terbunuh sejak 2004 di wilayah bersempadan Malaysia yang menjadi empayar kesultanan Melayu Islam bebas sehingga dijadikan sebahagian Thailand beragama Buddha sekurun lalu.

"Bilik kelas adalah sasaran hubungan pertama," kata laporan.

"Pengambil rekrut menjemput mereka yang dilihat menepati ciri penganut Islam yang taat yang bersimpati dengan sejarah penindasan, layanan buruk dan idea jihad bersenjata untuk menyertai program penanaman fahaman di masjid atau pada latihan bola sepak yang disalah gunakan."

Disiarkan oleh : Berita Hairan
Sumber : Reuters Merapu

Komen PONDOKBUKUKITA.

1. Siapa Kumpulan Krisis Antarabangsa (ICG) ? Dari mana mereka dapat dana untuk melakukan kajian mereka ? Amerika atau Syarikat atau dana dari milik Transnasional Yahudi ? Apa tujuan kajian yang mereka buat ?

2. Kajian sebegini sengaja dibuat untuk memburuk-burukkan keadaan dan menunjukkan yang bersalah dalam konflik di Patani Darussalam ini adalah kelompok agama. Kajian 'bodoh' sebegini yang menyebabkan berapa ramai imam di ditembak, guru agama didera dan dibunuh.

3. Laporan sebegini sengaja dilakukan bertujuan untuk memberi tekanan kepada pondok-pondok, madrasah, sekolah dan pusat pendidikan Islam.

4. Awat bengong sangat Berita Hairan yang ambik bulat-bulat, maklumat songsang yang sengaja disiarkan Reuters Merapu. Kajilah dulu siapa sebenarnya di belakang agensi berita terbesar seperti 'Reuters Merapu', dan apa agenda sebenar mereka menyiarkan berita tersebut.

5. Orang Patani menuntut hak dan keadilan mereka. Jadi apa masalahnya ? malah sepatutnya kita menyokong perjuangan mereka. Namun malangnya usul sepenting 'isu pembunuhan masyarakat Islam di Masjid Furqan Narathiwat ditolak begitu sahaja oleh Speaker Parlimen 'Kerajaan Pasir Berdengung'. Bodoh ! Zalim ! Bangang !

6. Kita perlu sedar Patani adalah negara merdeka dan berdaulat.

* Namun Perjanjian Inggeris-Siam 1909 dikenali juga sebagai Perjanjian Bangkok 1909 atau Perjanjian Anglo Siam 1909, merupakan suatu penipuan dan satu perjanjian terbesar yang tidak sah pernah termeterai di alam nusantara ini. Perjanjian ini diadakan di Istana Raja Thailand di Bangkok yang diusahakan oleh Gabenor Negeri-Negeri Selat iaitu Sir John Anderson.
* Perjanjian ini secara jelas membahagikan wilayah Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu kepada British. Manakala Patani yang terdiri juga dari Narathiwat dan Yala di serahkan kepada Siam.
* Perkara ini dilakukan tanpa sebarang perbincangan bersama rakyat Patani. Perjanjian yang tidak sah ini secara asasnya telah menafikan sejarah dan hak penduduk Patani Darussalam sendiri dalam mendaulatkan tanah air milik mereka.

7.Dalam situasi di Patani, secara jujurnya. Sebenarnya Patani adalah benteng terakhir kerajaan Melayu di sekitarnya untuk dipertahankan kedaulatannya.

* Hakikatnya dapat dijelaskan dengan mengetahui fakta dan memahami sejarah kejatuhan empayar dan kerajaan melayu di segenting kera secara domino sejak 250 tahun dahulu. Suatu masa dahulu kerajaan lama ini dikenali dengan Ligor, Rundung,Terang,Cahaya, Gherbi, Bukit/Ujung Salang, Bendelung dan Singgora.
* Namun arus penjajahan juga telah mengubah nama tersebut kepada Nakhorn Sri Thamarat, Ranong, Chaya, Trang, Krabi, Phuket, Patthalung dan Songkhla.

8. Maka ingatlah kita peringatan Allah dalam Surah Al Qasas, ayat 35:

"Kami akan menguatkan tenaga dan daya-usahamu ( Musa ) dengan saudaramu (Harun), dan Kami akan memberikan kuasa kemenangan kepada kamu berdua oleh itu mereka tidak akan sampai kepada maksud membahayakan atau mengalahkan kamu. Dengan membawa ayat-ayat keterangan Kami itu, kamu berdua serta pengikut-pengikut kamu akan menang".


- Sekian -

No comments:

Post a Comment